1.11.09

...Overraskelse!!...

.. På onsdags tidlig-ettermiddag sitter jeg og Mathilde i sofaen, synger "teddybjørnens vise" og koser oss. Plutselig hører jeg at det rasler i nøkler, og at noen tusler ute i gangen. Det for en støkk gjennom meg, ute i gangen henger nemlig bilnøkler og husnøkler, pluss at pengebok har en tendens til å havne i skuffen i kommoden i gangen.. Et forsiktig hallo? ble etterfulgt av total stillhet.. den typen stillhet, der vedkomne som egentlig ikke skal være i gangen vet at han er avslørt.. Plutselig hører jeg "Vart du skremt no??!" og en god og kjent latter. I gangen står min kjære lillebror, som kommer på overraskelsesbesøk! Gjett om jeg ble lettet, og glad! Pengeboka er forresten trygt plassert der den hører hjemme, og nøkler at fått skap i innergangen! Mathilde reagerte med å henge surgeipen til langt nede på knærne.. hun har nemlig funnet ut at menn som hun ikke kjenner igjen, de er skumle og farlige og skal skremmes bort med høye hyl.. stortsett fungerer det! Men super-onkel er da engang akkurat det, og lar seg ikke skremme av slikt! Så iløpet av et par timer var de bestevenner, og Mathilde fortalte om alt vi hadde gjort den dagen og mere til, og de avtalte lang trilletur til dagen etter :)
Jeg og Mathilde har vært husets herskere i straks tre uker. Vi er det vanligvis også, men pappa'n har vært tre uker på øvelse i usa og sitter i skrivende stund ombord på fly hjem igjen!! Og SOM vi gleder oss! Tre uker er ganske lenge det... Og da er det kjempekoselig og godt og rørende å plutselig ha en lillebror som står i døra, på overraskelsesbesøk, fordi jeg hadde sagt for noen dager siden at det var litt slitsomt innimellom å være hjemme alene. Så han har passet Mathilde når mamma'n har vært hos fysioterapaut, han har vaske flasker og lært å lage mat, han har dullet og susset og koset og bært, og nynnet og trillet, men nektet og skifte bleie ;)

Jeg har strikket "lettstrikket babylue" fra Strikk til Nøstebarn! Den er så fin! Og har en kjempeflott passform. Når Mathilde ligger i vogna og koser seg, ligger hun å vrir hode fra side til side. Kysen jeg strikket til henne holder seg ikke på plass, og det er flere ganger jeg har vært nødt til å rette på lua fordi ørene stikker ut. Kalde babyører er ingen favoritt...Jeg brukte Sandnes mini alpakka (en favoritt) og pinne 2,5mm. Jeg tok utgangspunkt i str 6 mnd, men den passer veldig godt nå og er muligens for liten når Mathilde er 6 mnd. Men regner med å at hvis jeg går opp en pinnestr, så ordner det seg. Itillegg hekla jeg en kant med fastmasker rundt, og band.



Jeg strikka for en tid tilbake en jakke i samme garnet. Og jeg er nøye, og syr flere runder rundt ermehull og slikt med symaskin, fordi jeg synes det er kjempesurt om det skulle vært sydd for lite rundt og trådene begynner og tyte ut... Sandnes Mini Alpakka er som sagt en favoritt, men et veldig glatt garn.. og rundt ermehullene begynner trådene å stikke ut.. fryktelig irriterende!Jeg stopper og knyter og syr, men oppdager tilstadighet nye tråder. Neste jakkeprosjekt i dette garnet syes det med sikk-sakk-sting rundt ermehull!!

Idag skriver vi 1 november, og jeg synes tider flyr avgårde! Det er ikke lenge til jul, men for engangs skyld er jeg godt i gang med julegavene! Og selv om jeg har litt snev av julestemning (og kjøpte verdens dyreste adventslys på fredag), har vi det mest fantastiske høstvære noensinne! Idag; 3 pluss, skyfri himmel og sol! Da er det deilig å trille tur :)

1 kommentar:

  1. Så koselig med besøk! Og vesla di var så søt med den lilla luen på, tipper hun sjarmerer de fleste :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen her! Jeg leser alle kommentarer og sette kjempestor pris på tilbakemeldinger :)